hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان| افتتاح پروژه‌های اقتصاد مقاومتی کارآفرینی دانشگاه لرستان

لرستان| افتتاح پروژه‌های اقتصاد مقاومتی کارآفرینی دانشگاه لرستان

پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی دانشگاه لرستان با حضور وزیر علوم افتتاح شد.

به گزارش رویداد امروز، با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان افتتاح شد. در این آیین مزرعه آموزشی تحقیقاتی مرغ بومی به مساحت دو هکتار و اعتبار 600 میلیون تومان، پژوهشکده زنبورعسل و تحقیقات بلوط دانشگاه لرستان با زیربنای 500 مترمربع و با همکاری و مشارکت بخش خصوصی اتحادیه زنبورداران استان لرستان و همچنین آزمایشگاه تحقیقات آب با زیربنای 400 مترمربع و اعتبار 950 میلیون تومان افتتاح شد. دکتر منصور غلامی درباره جایگاه دانشگاه لرستان و پارک علم و فناوری در توسعه استان و استان‌های هم‌جوار اظهار کرد: پارک فناوری در داخل دانشگاه لرستان فعال‌شده بااینکه جوان بوده اما با استقرار در محیط دانشگاه توانسته است شرکت‌ها و مجموعه جوان فعال فناور را در دل خود جا دهد که این باعث خوشحالی می‌شود.

او تصریح کرد: حضور پارک‌ها در میان دانشگاه‌ها باعث فعالیت آن‌ها و اثرگذاری در جذب دانشجویان، دانش‌آموخته‌ها و صاحبان ایده‌های جدید می‌شود.

وزیر علوم بیان کرد: مرکز نوآوری دانشگاه به همت مدیریت دانشگاه و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری ایجادشده که از این مرکز بازدید داشتیم.

او ادامه داد: این مرکز نیز گروه‌هایی از صاحبان ایده و فناوری را در خود جای‌داده که معمولاً مراحل پیش رشد را طی می‌کنند تا در پارک‌ها مستقر و بتوانند شرکت‌های مستقل تولیدکننده و یا ارائه خدمات کافی برای خود و در سطح جامعه تبدیل شوند.

دکتر غلامی افزود: در بازدید از فاز دوم توسعه دانشکده علوم پایه داشتیم که این فاز به مجموع فضاهای دانشگاه اضافه‌شده است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه لرستان ازنظر سنی جوان قلمداد می‌شود که باهمت مدیریت ارشد استان و رئیس دانشگاه لرستان شاهد رشد و توسعه آن با شتاب بیشتری صورت گیرد.

منصور غلامی در رابطه بابرنامه‌های سفر امروز خود به استان لرستان اظهار داشت: پارک فناوری در داخل دانشگاه لرستان فعال شد و باوجوداینکه جوان است اما با استقرار در محیط دانشگاه توانسته شرکت‌ها و مجموعه جوان فعال فناور را در داخل خود جا دهد.

۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌های کشور فعالیت دارند

وزیر علوم گفت: در حال حاضر در کشور ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌ها داریم و بیش از ۴۳ پارک فعال هستند. دکتر منصور غلامی در حاشیه افتتاح ساختمان آمفی‌تئاتر مرکزی دانشگاه لرستان بابیان اینکه در دیدار دانشگاهیان با رهبری اظهار کرد: در این دیدار رهبری به دو نکته اشاره داشتند اول اینکه رشد علمی کشور همچنان ادامه یافته و جایگاه بهتری را هدف‌گذاری کند و دوم اینکه بخش عمده‌ای از رشد علمی انتشارات دستاوردهای علمی کشور است. غلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان بر این نکته اشاره داشتند که نگذارید برخی با بددلی در محیط علمی ایجاد ناامیدی کنند و دستاوردها را زیر سؤال ببرند؛ چرا این مهم بخش علمی و جوانان را ناامید می‌کند و این خطرناک است. وزیر علوم با تأکید بر اینکه رهبری از وضعیت علمی کشور راضی هستند و تأکید کردند نگذارید شتاب علمی کشور کم شود و باید دانشگاه‌ها نیز به این مهم توجه داشته باشند. غلامی گفت: تلاشمان ارزش‌گذاری رشد علمی است و در بخش فناوری و تولید ثروت از دانش فناوری را موردتوجه قرار داده‌ایم. او بابیان اینکه پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها و خارج از دانشگاه‌ها موردحمایت قرار داده‌ایم و این بخشی از حمایت وزارت علوم از این مراکز است. وزیر علوم بیان کرد: در حال حاضر در کشور ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌ها داریم و بیش از ۴۳ پارک فعال هستند که اکثریت آن‌ها در حوزه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری کار می‌کنند، البته پارک‌هایی دیگر نیز در حوزه وزارت بهداشت و فناوری ریاست جمهوری فعالیت دارند که بخشی از تحقیقات و رشد علمی را پیگیری می‌کنند. او تصریح کرد: رشد علمی کشورمان هم‌زمان با رشد سایر کشورهاست. غلامی در خصوص حمایت از شرکت‌های نوپا در پارک‌های علم و فناوری گفت: در لرستان مجوز صندوق پژوهش و فناوری صادرشده و امروز این صندوق افتتاح شد که این مهم یکی از زمینه‌های مهم و ضروری برای حمایت از شرکت‌ها است. او بابیان اینکه انتظار می‌رود صندوق پژوهش و فناوری لرستان حمایت شود، تصریح کرد: وزارت علوم در کل جزو مجموعه صندوق است و کمک می‌کند تا صندوق‌ها رونق یابند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه پارک‌ها و شرکت‌ها در کل کشور به نسبت جوان هستند، خاطرنشان کرد: حتماً جزو برنامه‌های حمایتی وزارت علوم است که هرچقدر می‌توانیم به این شرکت‌ها کمک کنیم.

افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه لرستان با حضور وزیر علوم

دکتر خسرو عزیزی رئیس دانشگاه لرستان در این خصوص عنوان کرد: این مرکز با استفاده از اعتبارات ملی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد. او اضافه کرد: مرکز نوآوری دانشگاه لرستان یکی از کارهای باارزش استان است که دانشجویان را با هدایت اعضاء هیئت‌علمی به سمت ایده پردازی سوق می‌دهد. عزیزی عنوان کرد: از طریق این مرکز از دانشجویان دارای ایده حمایت و آن‌ها را به مراکز رشد معرفی می‌کنیم. رئیس دانشگاه لرستان بیان کرد: تاکنون برای تجهیز این مرکز ۳۵۰ میلیون تومان هزینه شده و بناست این رقم از محل اعتبارات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأمین شود. او تصریح کرد: تاکنون این معاونت ۱۵۰ میلیون تومان از اعتبار مذکور را به دانشگاه پرداخت کرده است. عزیزی تصریح کرد: این مرکز در زمینی به مساحت ۱۴۰۰ مترمربع احداث‌شده است، در ابتدا سایت کامپیوتر ۵۰ دستگاه داشت و در هفته پنج دانشجو از آن استفاده نمی‌کرد اما توانستیم این سایت را تغییر کاربری داده و به مرکز نوآوری دانشگاه تبدیل کنیم و در کنار آن نیز سایت کامپیوتر را راه‌اندازی کردیم.

افتتاح آزمایشگاه تحقیقات آب

آزمایشگاه تحقیقات آب در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان نیز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد. دکتر محمد فیضیان معاون پژوهشی دانشگاه لرستان در این خصوص گفت: آزمایشگاه تحقیقات آب در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع احداث‌شده است. او اضافه کرد: برای احداث این پروژه ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است. فیضیان گفت: این آزمایشگاه باهدف شناخت سیلاب‌ها و رسوب و حرکت رودخانه راه‌اندازی شده تا بتوانیم در مورد سیلاب‌ها شناخت بیشتری پیدا کنیم. معاون پژوهشی دانشگاه لرستان بیان کرد: در این آزمایشگاه برای رسیدن به هدفمان که همان شناخت ویژگی‌های سیلاب در مسیر رودخانه‌های استان است این مسیرها شبیه‌سازی شدند.

حمایت 3000 میلیاردی دولت از صندوق‌های پژوهش و فناوری

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رویکرد حمایتی دولت برای صندوق‌های پژوهش و فناوری ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار بوده است.

مهدی کشمیری در حاشیه افتتاح طرح‌های دانشگاه لرستان در جمع خبرنگاران بابیان اینکه رویکرد حمایتی دولت برای صندوق‌های پژوهش و فناوری سه هزار میلیارد تومان اعتبار بوده که به حوزه فناوری و کارآفرینی اختصاص داده است، اظهار کرد: مکانیسم‌های مختلفی در این صندوق نوآوری شکوفایی برای تأمین منابع و حمایت این حوزه پیش‌بینی‌شده‌ است.

کشمیری ادامه داد: صندوق لرستان سه میلیارد تومان سرمایه دارد که حدود ۳۴ درصد آن از صندوق نوآوری و شکوفایی تأمین کرده است.

او بابیان اینکه از ابتدای راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری تا آبان ماه گذشته، ۱۰ میلیارد تومان در اختیار صندوق‌های پژوهش و فناوری قرار داده شد، گفت: از سال گذشته تاکنون حدود ۱۴۰ میلیارد تومان منابع در اختیار صندوق‌های پژوهشی قرارگرفته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: ۱۰۵۰ میلیارد تومان نیز خط اعتباری در نظر گرفته‌شده است.

کشمیری بابیان اینکه درجاهایی نظیر لرستان که حضور بخش خصوصی کمرنگ است صندوق خودش سهام می‌خرد و درجاهایی که لزومی به سهام خریدن نیست این صندوق تسهیلات در اختیار فناوران قرار می‌دهد، یادآور شد: باید کارهایی را در استان لرستان انجام دهیم تا بخش خصوصی را باید علاقه‌مند به مشارکت در این صندوق کنیم و امکان مشارکت بیشتری تأمین شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد